Począwszy
od Starego Państwa każdy faraon miał pięć tytułów zawierających imiona
własne lub krótkie zdanie - epitet, inny dla każdego władcy.
Najstarszym
jest imię horusowe wpisywane w wizerunek fasady pałacu. Tworzy go
prostokątna, pionowa ramka podzielona na dwie nierówne części. W mniejszej
zapisywano imię króla, w większej przedstawiano fasadę pałacu. Cała ramka,
zwana
srx
(serech -
uczynić wiadomym), była zwieńczona wizerunkiem sokoła,
symbolizującego boga Horusa. Poziomy przerys serechu, stosowany na stronach,
jest czysto umowny i wymuszony niejako przez kompozycję witryny.
Drugim
tytułem jest imięnebti
[tAwi],
które oznacza nbti [tAwi]dwie władczynie (boginie). Władca identyfikuje się z
sępią boginią Nechbet - opiekunką Górnego Egiptu i występującą pod postacią
kobry boginią Uadżet z Buto w Dolnym Egipcie. Sęp i kobra przedstawione są
ponad znakami nb,
oznaczającymi mistrz (mistrzyni), pan (pani). Obydwie boginie były
paniami-opiekunkami koron białej i czerwonej, zatem tytuł ten jest czasem
tłumaczony jako Władca Podwójnej Korony.
Trzeci
tytuł przedstawiający Złotego Horusa, lub raczej
Horusa na złocie Hrnbw
(nad złotem), symbolizującym wieczność przypominał
zwycięstwo Horusa (dobra) nad Setem (złem). Imię to władca przybierał
podczas koronacji.
Czwarty
tytuł królewskiego protokołu, prenomen, tłumaczymy
nsw bi.tj
czyli Ten, Który Należy do Trzciny(nsw)i Pszczoły(bi.tj).
Trzcina i pszczoła są naturalnie symbolami Górnego i Dolnego Egiptu. Bywa,
że prenomen poprzedzany jest tytułami nTr.nfr(Piękny Bóg) oraznb-tAwi(Pan Obu Krajów). W okresie historycznym imię
swti-biti
jest imieniem przyjmowanym w czasie intronizacji i jest otoczone kartuszem.
Piąty
z epitetów, nomen,
sA-ra
(Syn Re), dodany został do królewskiej tytulatury na początku
IV dynastii. Poprzedzał on otaczane kartuszem imię nadawane przy
narodzinach.
W
czasach ptolemejskich królewska tytulatura zostaje powiększona o kolejny,
szósty już tytuł. Dodatkowo, w tym samym okresie lud aleksandryjski nadaje
swoim królom epitety-przezwiska, nie zawsze pochlebne, które z czasem stają
się bardziej popularne od ich królewskich imion, z oficjalną tytulaturą
królewską nie mając, rzecz jasna, nic wspólnego.
Po
imionach królewskich pojawiała się czasem formuładi-anx
(Obdarzony Życiem), lub
di-anx-Dt
(Obdarzony Życiem Wiecznym).
Transkrypcja
królewskiej tytulatury będzie
poprawnie
widziana po
pobraniu i zainstalowaniu czcionki glyphtrl.ttf