Nóż z Gebel
el-Arak. Kość słoniowa i krzemień.
Nagada II.
Fajum A
Oaza ze śladami obecności człowieka od okresu paleolitu i neolitu. W
wyniku badań prowadzonych przez Gertrude Caton-Thompson i Evę
W.Gardner w latach 1924-26 na północnym brzegu dawnego jeziora
Moeris zlokalizowano kilkanaście komór wskazujących na osadnictwo
ludności wczesno rolniczej. Canton-Thompson wydzieliła również
tzw. kulturę Fajum B, którą uważała za chronologicznie następną w
tym rejonie. Dalsze badania wykazały jednak że Fajum B było
wcześniejsze i stanowi pozostałość po ludności epipaleolitycznej. W
latach następnych wiele ekspedycji prowadziło badania w rejonie oazy
Fajum uściślając i poprawiając wnioski wyciągnięte przez
Canton-Thompson.
Wydaje się, że Fajum A jest najstarszą neolityczną kulturą na
terenach Egiptu. Najwcześniejsza niekalibrowana data radiowęglowa
wynosi 6480±170
B.P., a najmłodsza 5540±70 B.P., co w przeliczeniu pozwala na
wyznaczenie rozwoju tej kultury na lata ok. 5300/5200-4500 p.n.e. i
stwierdzenie, że zasiedlanie oazy w starszej fazie neolitu trwalo
dość długo.
Moerian
Młodsza faza neolitu w rejonie
oazy Fajum wyznaczana datami granicznymi 5410±110 B.P. i 4820±100
B.P., pozwalającymi uznać, że rozwijała się ona w przybliżeniu
przez 600 lat, ok. 4400-3800 p.n.e.
Merimde
Merimde Beni-Salame jest stanowiskiem archeologicznym leżącym ok. 60
km na północny-zachód od Kairu a odkrytym przez Hermanna Junkera w
czasie badań powierzchniowych w latach 1927-28. Kultura Merimde
uważana jest przez niektórych badaczy za starszą nawet od kultury
Fajum A. Najstarsza data otrzymana dla warstwy I wynosi 5890±60
B.P., a najmłodsza z warstwy V 5590±60 B.P. Można więc przyjąć, że
omawiany zespół rozwijał się w pierwszej połowie V tys., mniej
więcej w latach 5000/4900-4500/4400.
Omari
El-Omari to kompleks stanowisk archeologicznych leżących na północ
od Heluanu, noszących nazwisko odkrywcy egipskiego geologa Amina
el-Omari. Prace wykopaliskowe rozpoczęte w 1925 przez Paula
Bovier-Lapierre i kontynuowane w 1943 przez Ferdinanda Debono,
wykazały że na tym terenie możemy wydzielić kulturę dolnoegipską,
której datowanie i pozycja w chronologii względnej nie są
jednoznacznie określone i całkowicie jasne. W wyniku badań 6 próbek
węgla z najmłodszych faz osady uzyskano daty B.P. zamykające się w
przedziale: 5740±80 i 4790±60. Okres rozwoju kultury Omari przypada
więc na lata 4700/4600 - 4400
Maadi
Stanowisko archeologiczne położone w południowym przedmieściu
dzisiejszego Kairu, stało się przedmiotem badań prowadzonych w
latach 1930-35 przez Mustafę Amera i Oskara Menghina z Uniwersytetu
Kairskiego. Na przełomie lat 70-tych i 80-tych badania w tym rejonie
prowadziła misja egipsko-włoska. Kultura Maadi, zwana też
dolnoegipską, później powiązana ze stanowiskiem w Buto, a następnie
uznana jako kultura obejmująca swoim zasięgiem nie tylko Deltę, ale
i cały północny Egipt. Daty ze starych badań z osady Maadi oscylują
pomiędzy 5055±55 B.P. a 4730±60 B.P., co po kalibracji daje okres
ok.3900-3600 p.n.e.
Tasa
Deir Tasa jest eponimicznym stanowiskiem ciągle kontrowersyjnej
kultury Tasa, leżące na wschodnim brzegu Nilu, odkryte przez Guy
Bruntona w 1927 roku. Na cmentarzysku znaleziono ok. 40 grobów
należących do neolitycznej kultury Górnego Egiptu.
Kultura tazyjska jest uważana za wstępną fazę zespołu Badari. W 1985
badania Kaisera wykazały że Tasa jest oryginalną kulturą, odmienną
od Badari, której początki są wcześniejsze. Jego zdaniem, mimo że
nie dysponujemy żadnymi datami C14 dla tej jednostki,
można ją sytuować w ostatniej ćwierci V tys.
Badari
Stanowisko el-Badari leżące na wschodnim brzegu Nilu przebadane
przez Guy Bruntona w latach 1922-25. Połowa z pośród 650
odsłoniętych wówczas grobów pochodzi z okresu kultury Nagada I-III.
Pozostałe, nie mające w momencie odkrycia odpowiedników stały się
podstawą wydzielenia kultury Badari.
Kultura Badari najlepiej znana jest na obszarze północnej części
Górnego Egiptu, w rejonie pomiędzy Nubt a Abydos. Na pozostałych
terenach Górnego Egiptu współistniała z kulturą Nagada, przynajmniej
w swej późniejszej fazie. Kilka dat C14 uzyskanych w
Hemamija (5110±160 B.P. 5290±130B.P.) pozwoliło Fekri Hassanowi na
sugestię, że kultura Badari istniała mniej więcej pomiędzy 4400 a
3800 p.n.e. Jednak niewątpliwa współczesność kultur Badari i Nagada
I zdaje się lokować tę pierwszą pomiędzy 4100-3800/3700 p.n.e.
Amra
Stanowisko pierwszej fazy kultury Nagada leżące 9 km na
południowy-wschód od Abydos, przebadane w latach 1899-1901 przez
Davida Randall-MacIvera i Arthura C.Mace'a. Groby na dwóch
cmentarzyskach pochodzą ze wszystkich faz kultury Nagada, choć
najwięcej z nich należy do faz wcześniejszych.
Gerza
Cmentarzysko
przebadane przez Geralda A.Wainwrighta w latach 1910-11, leżące na
wysokości Fajum, ok. 5 km na wschód od piramidy w Medum. Odkryto na
nim ok. 250 grobów pre- i wczesnodynastycznych.
Nagada
Zespół dużych stanowisk położonych na zachodnim brzegu Nilu, 27 km
na północ od Luksoru, naprzeciw ujścia Wadi Hammamat. Najważniejsze
prace na tym terenie przeprowadził William.F.Petrie w 1895 roku.
Następnie Jacques de Morgan w 1896 określił mastabę z I dynastii
datowaną na panowanie Aha. Kolejne prace wykopaliskowe prowadzili
m.in. Thomas R.Hays w latach 1975-77, Fekri Hassan w 1978 i Claudio
Barocas w latach 1978-84.
Większość dat C14 dla okresu kultury Nagada I i II
zostały uzyskane z dwóch głównych centrów predynastycznych, w Nagada
i Hierakonpolis. Z cmentarzysk w Nagada uzyskano m.in. daty:
5744±300 B.P. i 4720±310 B.P. Obie pochodzą z grobów datowanych
sekwencyjnie na 34-38 i 58-67. Datą absolutną dla początku kultury
Nagada określa się rok 3800 p.n.e., jej schyłek zaś to początek
panowania dynastii I.