XVIII dynastia
Do
pierwotnej świątyni, Amenhotep I
dodał dziedziniec a przed wejściem do niego wzniósł Pylon VI. Pośrodku
dziedzińca znajdowała się słynna alabastrowa kaplica, pierwsze znane sanktuarium z barką, odgrywające kluczową
rolę we wszystkich uroczystościach.
Totmes I zbudował mur okalający i, po zachodniej stronie,
dwa pylony (IV i V) tworzące boki sali jubileuszowej (sali
kolumnowej). Przed zachodnią fasadą świątyni
wzniósł pierwszą parę obelisków.
Totmes II ufundował wielki odkryty dziedzin
iec przed
świątynią i umieścił tam dwa kolejne obeliski.
Królowa
Hatszepsut dokonała kilku istotnych zmian. Zburzyła prace Amenhotepa I w sercu
świątyni i zastąpiła je salą ofiarną i drugim sanktuarium na barkę (wspólnie pod
nazwą Pałac Maat).
Po zachodniej stronie usunęła dach nad salą udżat,
przebudowując ją na dziedziniec, na którym umieściła dwa ogromne obeliski.
Następnie podjęła budowę nowego kompleksu po wschodniej stronie świątyni, do
obchodzenia święta jubileuszu. Na osi północ-południe wzniosła pylon VII.
Podczas jej panowania bloki z piaskowca systematycznie zaczęły zastępować
stosowane wcześniej elementy wapienne.
Totmes III, chcąc zniszczyć dzieło
królowej, odrestaurował dach nad salą udżat,
który, w pewnym sensie, ukrył wyeksponowane obeliski Hatszepsut. Z kolei przed
zachodnią fasadą świątyni wzniósł parę własnych obelisków. Zbudował rozległy
kompleks jubileuszowy ach-menu
(święty wizerunek boga) we wschodniej części oraz drugi mur wokół całej
świątyni. Również wzniósł Pylon VII na osi północ-południe i postawił dwa własne
obeliski.
Totmes IV dał dziedzińcowi portyk do
obchodów jubileuszu na wschód od kompleksu ach-menu,
w którym postawił jeden obelisk, największy z wszystkich egipskich monumentów.
Umieszczono go w środkowej osi świątyni skrajnie na wschód i utworzono tym samym
kończący element planu.
Amenhotep III zniszczył dziedziniec Totmesa II a w jego
miejscu wzniósł Pylon III używając do tego celu bloków kamiennych pochodzących z
wielu wcześniejszych budowli . Większość tych bloków wystawiono w muzeum na
otwartym powietrzu w Karnaku, gdzie wyeksponowano również wiele obiektów
znalezionych podczas wykopalisk na terenie świątyni. Wzdłuż osi północ-południe,
Amenhotep III rozpoczął budowę Pylonu IX, a przed fasadą wzniósł ogromne kolosy
przedstawiające władcę.
Rządy Amenhotepa IV Echnatona cechowała
budowa dużego, oddzielnego kompleksu świątyń na wschód od świątyni Amona, w
pobliżu obelisku Totmesa IV. Świątynie miały być poświęcone kultowi Atona.
Wykonano je z małych modułowych bloków kamiennych, zwanych dziś talatat, umożliwiając tym
samym szybką budowę.
U schyłku 18 dynastii świątynie w
kompleksie Echnatona były systematycznie niszczone przez Horemheba, który
wykorzystał ponownie tysiące bloków talatat
do budowy fundamentów i wypełniania swoich budowli. Horemheb wzniósł Pylon II na
zachód od zbudowanego przez Amenhotepa III, jak również Pylon IX a także
ukończył budowę Pylonu X.
XIX dynastia
Seti I rozpoczął budowę wielkiej
Sali Hypostylowej
pomiędzy pylonami
II i III, prace zostały ukończone przez jego syna Ramzesa II. Ten władca
podjął prace nad budową wielkiej grobli i nabrzeża by uchronić świątynię przed
podchodzącą wodą oraz, we wschodniej części kompleksu zbudował świątynię o
nazwie Amon który słyszy modlitwy, włączając obelisk Totmesa IV do sanktuarium.
Dalej na wschód wzdłuż osi centralnej wzniósł monumentalną bramę i dwa
obeliski.
Seti II zbudował potrójne sanktuarium na barki Amona, Mut i
Chonsu we wschodniej części świątyni.
XX dynastia
Po zachodniej stronie dziedzińca Ramzess III zbudował
potrójne sanktuarium na barkę, ogromnymi rozmiarami przypominające świątynię.
Podjął też budowę świątyni Chonsu.
III Okres Przejściowy
Podczas
XXII dynastii
wzniesiono ostatni dziedziniec. Ograniczała go od północy i południa wielka
kolumnada, a od zachodu Pylon I.
Najbardziej godne uwagi są prace przeprowadzone
przez kuszyckiego króla Taharkę, który wybudował również duże święte jezioro w
północno-zachodnim narożniku świątyni. On także wzniósł pawilony z kolumnami
usytuowane przy wschodnim i zachodnim wejścia do świątyni i naprzeciwko świątyni
Chonsu. Podczas panowania
XXV dynastii
rozpoczęto również mały pylon świątyni Opet.
Epoka Późna
Nektanebo I (XXX
dynastia)
dał świątyni ogromny mur okalający wykonany w poziomo zakrzywionych cegieł
mułowych (wyobrażenie pradawnego praoceanu Nun). Rozpoczął budowę mola
kamiennego za I Pylonem oraz wzniósł podwójne bramy w murze zewnętrznym po
stronie północnej, wschodniej i zachodniej.
Okres Ptolemejski
Ptolemeusz III Euergetes zbudował
wielką bramę przed wejściem do świątyni Chonsu i na tyłach świątyni Opet. W tym
samym okresie dokonano rozległych restauracji uszkodzonych podstaw murów na
skutek napływających wód podskórnych i działań kapilarnych. Naprawiono również
fundamenty ścian Wielkiego Hypostylu a bramy wschodnia i zachodnia zostały
całkowicie odnowione. Również wszystkie wewnętrzne sale świątyni wykazują oznaki
napraw, podczas których wiele posągów i ołtarzy zostało usuniętych i złożonych w
słynnej
skrytce, odkrytej przez Georges'a Legraina podczas spektakularnych wykopalisk na
początku XX wieku.
Okres Rzymski
Nieliczne budowle wzniesiono w okresie rzymskim, np. skromną
kaplicę w zachodniej części Pylonu I, w pobliżu wejścia do świątyni. Służyła ona
uprawianiu kultu cesarza. W czasach Konstantyna I (ok 330) do upadku miejsc
świętych w Karnaku przyczyniło się usunięcie dwóch największych zachowanych
obelisków (ogromny obelisk Totmesa IV i obelisk sprzed Pylonu VII), które
wywieziono do Europy. Do upadku religii Amona przyczyniło się również utworzenie
rzymskiego obozu wokół świątyni w Luksorze. W ciągu wieków późniejszych wiele z
bloków wapiennych zdartych ze ścian świątyni zniknęło w piecach wapienniczych
okolicznych mieszkańców. Okręg Tebański i jego miejsca kultu zniknęły z pamięci.
Karnak został zidentyfikowany jako starożytne centrum kultowe dopiero w XVII w.
Jego prawdziwe odkrycie nastąpiło dopiero w czasie wyprawy napoleońskiej w 1799
roku.