Starożytni
Egipcjanie byli z pewnością pierwszymi w dziejach ludźmi, którzy
stworzyli racjonalny kalendarz słoneczny. Rok
w starożytnym Egipcie składał się z 365 dni podzielonych na 12 trzydziestodniowych miesięcy. Cztery miesiące składały się
na jedną z trzech pór, uwarunkowanych zachowaniem się Nilu.
Achet (Axt) (pora wylewu)
jesień
Thot Thot
19 Lip - 17 Sie
Paophi Pa n Ipt
18 Sie - 16 Wrz
Athyr Athyr
17 Wrz - 16 Paz
Choiak kA Hr kA
17 Paz - 15 Lis
Peret (prt) (pora wzrastania)
zima
Tybi tA aAbt
16 Lis - 15 Gru
Mechir pA n mxrw
16 Gru - 14 Sty
Phamenot pA n ImnHtp
15 Sty - 13 Lut
Pharmuti pA n Rnnwtt
14 Lut - 15 Mar
Szemu (Smw) (pora żniw)
lato
Pachons pA n xnsw
16 Mar - 14 Kwi
Pauni pA n int
15 Kwi - 14 Maj
Epiphi ip ipi
15 Maj - 13 Cze
Mesore mswt Ra
14 Cze - 13 Lip
dni
epagomenalne
dzień 1-szy
urodziny Ozyrysa
14 Lip
dzień 2-gi
urodziny Horusa
15 Lip
dzień 3-ci
urodziny Setha
16 Lip
dzień 4-ty
urodziny Izydy
17 Lip
dzień 5-ty
urodziny Neftydy
18 Lip
Tak
doniosłe dla Egipcjan wydarzenie, jak początek przyboru wód Nilu zbiegał
się z pojawieniem się na horyzoncie Syriusza (gr. Sotis, eg.Sopdet
), na krótko przed wschodem
Słońca. Heliakalny wschód Syriusza ma miejsce 19 lipca w kalendarzu
juliańskim, czyli 15 czerwca naszego kalendarza i był dla Egipcjan
sygnałem rozpoczęcia nowego roku. Ponieważ jednak egipski rok liczył 365
dni a rok słoneczny, (czy raczej sotisowy) trwa 365.25 dni, to początek
nowego roku opóźniał się co cztery lata o jeden cały dzień. Egipcjanie
wiedzieli naturalnie o tym i dlatego początek nowego roku był datą
ruchomą, każdorazowo oficjalnie ogłaszaną. W późnym okresie dla
wyrównania roku kalendarzowego z rokiem astronomicznym zaczęto dodawać
na końcu każdego roku 5 dodatkowych dni, które Grecy nazwali dniami
epagomenalnymi, a Egipcjanie nazwali je kolejno: Ozyrys, Horus, Seth,
Izyda, Neftyda. Nazwy miesięcy, pochodzące od nazw ważniejszych świąt,
również wprowadzono w okresie późnym. W okresie faraońskim miesiące
numerowano Prócz kalendarza opisanego powyżej istniał kalendarz
rytualny, oparty na cyklu księżycowym i podzielony również na 12
miesięcy liczących na przemian 29 i 30 dni. Tak więc kolejne dwa
miesiące miały razem 59 dni, ale co 5 lat wydłużano rok, przez co
ostatnie dwa miesiące liczyły łącznie 60 dni. Do najważniejszych zadań
kapłanów należało zgranie terminów świąt oraz obrzędów, związanych z
kultami lunarnymi i określanych wg. faz księżyca, z terminami wg.
kalendarza sotisowego i wyznaczenie ich dat. Papirus Carlsberg 9
wyjaśnia sposób przeliczania ruchomych świąt roku księżycowego na daty
kalendarza sotisowego. Zgodność 25-letniego cyklu uzyskano przez podział
309 miesięcy księżycowych na 16 lat zwykłych (po 12 miesięcy) i 9
lat wielkich
(po 13 miesięcy).
Rachuby lat nigdy nie prowadzono wg ciągłego systemu. W
czasach pierwszych dynastii liczono lata od różnych pamiętnych wydarzeń.
Za V i VI dynastii takim ewenementem służącym za podstawę rachuby lat,
były powszechne spisy pogłowia bydła. Dopiero w okresie Nowego Państwa
wszedł na stałe w użycie system liczenia lat od momentu objęcia władzy
przez panującego króla. Np, zapisoznaczał rok pierwszy króla Górnego i Dolnego Egiptu Menmaatre.
Lata panowania i lata kalendarzowe nie pokrywały się. Drugi rok
panowania rozpoczynał się od rocznicy koronacji a nie od dnia Nowego
Roku.
Konwencjonalna
chronologia Egiptu starożytnego bazuje, miedzy innymi, na dwóch zapisach
dotyczących heliakalnego wschodu Syriusza. Pierwszy z nich, to list
pochodzący z el-Lahun z okresu XII dynastii, sporządzany w dniu
szesnastym, czwartego miesiąca pory wzrastania, w siódmym roku panowania
Senusereta III. Drugim jest tzw. medyczny papirus Ebersa, sporządzony w dniu
dziewiątym, trzeciego miesiąca pory żniw, w dziewiątym roku rządów
Amenhotepa I. Przypisując daty absolutne każdemu z tych dokumentów, tj. 1872
p.n.e. dla wschodu w el-Lahun w siódmym roku Senusereta III, i 1541
p.n.e. dla dziewiątego roku Amenhotepa I (wg I. Shaw
"The Oxford History of Ancient Egypt") egiptolodzy mogli ustalić
datację absolutną dla całego okresu faraońskiego bazując na mniej lub
lepiej znanych okresach
panowania innych władców Średniego i Nowego Państwa. Ponieważ
dokładne datowanie zależy od znajomości lokalizacji miejsca (bądź miejsc)
gdzie prowadzono obserwacje astronomiczne, nie można z absolutną
pewnością ustalić podanych powyżej dat. Zwykło się przyjmować,
aczkolwiek bez żadnych realnych podstaw, że takie obserwacje prowadzone
były w Memfis, ewentualnie w Tebach. Jednakże Detlef Franke i Rolf
Krauss są zdania że obserwacje nieba prowadzono na Elefantynie. Z
drugiej strony, William Ward uważa że najprawdopodobniej obserwacje
przeprowadzano w różnych miejscach, co by tłumaczyło swoiste
przesunięcia czasowe w różnych narodowych świętach (tj. tak obserwacje,
jak i odpowiednie święta miałyby miejsce w różnym czasie w różnych
częściach kraju). Brak pewności w tym względzie wskazuje, że te nasze
astronomiczne podpórki są cokolwiek niestałe, jednakże należy podkreślić
różnice pomiędzy „krótką” i „długą” chronologią (głownie opartą na
założeniach dotyczących różnych punktów obserwacyjnych) nie przekraczają
z reguły kilku dziesięcioleci.